Siz fark etmesenizde marketing sizi içine çekiyor!

Artık telefon, tablet, bilgisayar ve internet gibi marketing de sizi içine çekiyor ve hayatınızı zapt ederek sizleri idare ediyor!
Peki Marketing nedir ve nasıl hayatımıza dahil oluyor?

   Marketing yani bizim deyimle pazarlama. Günümüzde neredeyse hər bir alanda marketingle karşılaşıyoruz. Marketing geleneksəl, digital ve sosyal olarak 3 hisseye ayrılıyor. Geleneksəl marketinge insanların elden-ele bir şeyleri birilerine satması, dildən-dile ürünün tanıtılmasını ve s. gibi şeyleri misal göstere biliriz. Ama e-ticaret sayesinde geleneksəl pazarlama neredeyse yok olma derecesinde. Artık insanlar kendi ürünlerini tezgahda satmak yerine kendilerine e-ticaret sitesi açarak orada sergiliyorlar.  Nedenmi?Çünki digital marketing geleneksəl marketinge nazaran aynı anda daha çok insana ulaşa bilir. Geleneksel marketingle dijital marketing arasndaki farklardan  biri de  digital marketingde insanlarin ürününüze, reklamlarınıza, sitenize, paylaşımlarınıza vərdikleri tepkileri gorup analiz ede bilirsiniz. Ve bu tepkileri göz önünde bulundurarak daha düzgün bir strateji kurarak ürününüzü onların istedikleri gibi gelistire bilirsiniz. Digitalde sitenize dahil olan insanların likelarıyla, yorumlarıyla, sorularıyla, tıklamalarıyla, hatta sizin ürünlerinizi paylaşmalarıyla onun daha cok insana ulaşmasını sağlayarak sizin işinizi kolaylaştirarak daha cok potensiel musteriye ulaşmanızı sağlarlar. Geleneksəlde ise bunlari olcemezsiniz, mesela biri magazanızdan hər hangı bir ürün aldı çıktı ve ürünü beyənmedi ve ya aradı ürünü bulamadı bunun için de artık sizin mağazanızdan alış-veriş yapmayacak, oysaki aynı ürünün bir başka modeli ve ya çeşidi vardır ve ya bir müddet sonra o üründen siz de mağazanıza getirmişsinizdir ama artık sizin mağazanıza bir daha girmeyeceyi için bunu bilemeyecek ve siz bunun nedenini bilemeyeceksiniz. Digitaldeyse insanlar aradıklarını bulamadıkları zaman yazarak size sorarlar ve ya aldıkları ürünle ilgili bir sorun yaşadıkları zaman size yazarak ve ya arayarak bunu size bildirirler ve sizde hemen o sorunu onarırsınız.




Hər e-ticaret sitesi olan insanın muhakkak sosyal medya hesabı olmalıdır.Dijital marketingle Sosyel medya marketing bir-biriyle sık alakalı olmaktadir. Istənilen dijital faliyet hayata geçirdikdə, o fəaliyyəti sosial medyaya taşımalısınız, yani o faaliyyətiniz sosial mediada kendi aksini bulmalıdır. Artık eskisi gibi televizyon reklamları yerine sosyel medya reklamları önem taşımakda.Bu yuzden gunumuzde sosial media marketingini düzgün kurmak, bence ilk addımlardan olmalıdır. Sizin müştəriniz ola bilir ki, hiç bir zaman sizin mağazanıza dahil olmayacaktir. Ama o sizin sosial mediadakı “mağazanıza” hər gün dahil olmaktadır. Sizi sosial mediadan tanımak istiyor, sizin hakkinizda məlumatları sosial mediadan almak istiyor. Sosyəl medya hesabının olması siteniz için çok fayda sağlar. Nedenmi? Çünki günümüzde neredeyse çocukdan büyüye hər kesin sosyəl medya hesabı var ve bunun sayesinde insanlar sosyel medyada sizin sayfanizdan sitenize rahatlikla gecis yaparlar. Sosyel medya sayesinde siz rahatlıkla ürününüzü, markanızı ve sitenizi insanlara tantıtarak kendinize bir brend imaji cize bilirsiniz. Eger doğru hedef kitleyi seçərseniz kolaylıkla hedeflediğiniz insanlara ulaşa bilir ve kolayca potensiəl müsterilər bula bilirsiniz. Hedef kitle yaş, cinsiyet, konum, ilgi alanı ve s. olarak bir çok kategoriye ayrılmaktadır.
Yas ve cins kategorüsi:
Mesala siz gelinlik satiyorsunuz. Gelinlikle ilgili bir reklamı erkeklerin görmesi ne kadar mantıklı ola bilir sizce? Bunun için cinsiyet olarak kadınları seçiyoruz. Yaş kateqorisine gelinceyse 15-17 yasındaki bir kizin sizin reklamınızı görmesinin size hiçbir fayda sağlamayacağını bildiyimiz için bunun evlilik cağında olan genç kızların ve ya evlenecek yaşda cocuğu ola bilecek kadinlara yani 20-65 yaş arası kadınlara göstərmeniz daha mantıklıdır. Böyle bir hedef kitle secərseniz ürününüze uygun potensiəl müşteriyi daha az para harcayarak daha kolay bir şekilde bula bilirsiniz.

Konum kategorisi:
Çanakkale Kordondaki bir kafenin reklamını İstanbulda yasayan birisinin görmesi hiç alakalı olmayacağı gibi size de hiçbir fayda sağlamayacağı için doğru konum seçmeniz sizin için daha uygun olacak ve aynı zamanda size daha çok fayda sağlayacakdır. Yani Çanakkele Kordondaki kafenin reklamını Çanakkalede Kordona yakın yərde yaşayan insanların görmesi çok daha mantıklı ve yararli olacağı gibi sizin potensiəl müsterilerinize ulaşmanız için de faydalı olacakdır.

Hedef kitle secerken yer, cins, yas, ilgi alani gibi kategoruleri secerken cihaz kateqoriside secmeyi unutmayin. Mesela siz sitenizi tanitoyorsaniz yani bunun için bir reklam postu hazirliyorsaniz sizin siteniz web icinse bilgisayar, bir ap uygulamasi ve ya telefon icin hazirlanmis bir siteyse telefon secmelisiniz. Cihaz olarak telefon secdikden sonra APiniz ve ya siteniz hangi marka telefonlar icin tasarlandiysa o markayi seciyorsunuz. Yani ios icin tasarlanmis bir Ap ve ya site androidde acilamayacagi icin sizin reklaminizin android kullanan birisinin gormeside size hic bir fayda saglamayacaktir.

Sitenizin, markanızın ve ya magazanızın sosyel medya sayfalarını kullanırkən "viral" ve "real" time paylaşımlar dikkat edilmesi gerekən en önemli  unsurlardan biridir. Bu paylaşımlar insanların sayfanıza olan güvenini ve saygisini artdırır. Hatta bu paylaşımlar sayesinde sayfanıza, sitenize, ürününüze, mağazanıza ve s. bir imaj çizerek onu bir brende çevirerek kendinize bir marka yarada bilirsiniz.

Digitalleşən dünyada sizin de digital mağazanızın olması size fayda sağlayacakdır.




















Nasıl ki mağazalarda vitrinlər müşterilerin ilgisini çekecek şekilde düzenleniyor onun gibi e-ticaret sitenizin dizaynını da, siteye yərleştirdiyiniz ürünlerinizin de en güzel resimlerini en ilgi cekici sekilde düzənlərseniz sitenize daha cok insanin dahil olmasina ve daha cok musteri elde etmenize neden olacakdir.Bunun için de görsellik çok önəmlidir. Nedenmi gorsellik onemlidir? Cunki insanlar ilk once gorseli gorur, eger gorsel yani resim dikatini cekerse yaziyi okuyor ve ya urununuzle ilgileniyor. Hatta sayfaniza (sitenize) bile gecis yaparak sizin daimi izleyicilerinizden biri olur ve sizin icin potensiel musteriye donusurler. Bunun icin de gunumuzde gorseller cok onem tasiyor. Gorsellerin yani sira son zamanlar videolar daha cok onem tasimakta. Insanlari sikmamak icin videolarin suresini cok uzun tutmamalisiniz. Nedenmi kisa sureli videolar kullanilmali? Eger videolar uzun sureli olursa insanlar sikilip videonuzu sonuna kadar izlemez ve anlatmak istediyiniz konuyu anlatamadan ve ya tanitmak istediyiniz urunu tam olarak tanitamadan videonuzu hatta sayfanizi (sitenizi) terk ederler. Hatta bir cok insan cok iyi gorseller (videolar) hazirlamasi icin profesyonel dizaynerlerle calisirlar, bunun icin para harcamak istemeyerek kendi gorsellerini(videolarini) kendileri yapmak isteyen insanlar icin ise bir cok hazir siteler mevcuddur. Benim size onere bileceyim bir kac site var bunlardan en populer olanlari canva.com ve crello.com bu sitelerle kendi siteleri(sayfalari) icin gorseller(videolar) hazirlamak isteyen ama photoshop kullanmayi bilmeyen isanlar icin cok guzel kaynakdir. Burada hazir, dizayn edilmis resimler ve videolar mevcutdur ve onlarin uzerinde kolaylikla deyisiklikler de yaparak, yazilarini, arka fon renkerini, resimlerini degistire bilirsiniz.
Dijital marketingin bir faydasi da ürün pazarladığınız müşterilerinizle daima iletişimde kala biliyor olmanız. Önemli olan ürünü satmak kadar onun sonuçlarını da öyrənmekdir. Müşteri aldığı üründən memnunmu deyilmi müşteriyle iletişimde olursanız bunu öyrenmeniz çok kolay olur. Yani digital marketing sayesinde müşteri tepkisini kolayca size aktara bilir. Ve sizde sorunu  hall ederek ve ya ürünü müşterinin istediyi gibi geliştirerek onu memnun ederek potesiel müşteriye çevire bilirsiniz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diqqətli olun hədiyyəli kampanya adıyla şəxsi məlumatlarınızı əldə edə bilərlər!

Azərbaycanın qədim toy adət-ənənələri!

Bitcoin nedir?